Ahad, September 13, 2009

kata-kata yang menusuk kalbu.....

sekarang jam menunnjukkan pukul 1.44am....
aku masih dihadapan laptopku sambil menekan-nekan butang keyboard ini....
hmmmmm...terasa tenang dan damai tapik dalam mase yang same kata-kata dari seseorang masih lagi berlegar-legar di fikiran aku....

mari kita imbas balik apa yang dikatakan oleh seseorang itu.....
memula aku bertanya kepadanya.....'saya sering menyakitkan hati orang, kadang-kadang tanpa sengaja dan sedar saya telah menyinggung hati ramai orang di sekeliling saya...dan bila saya sedar yang saya telah menyinggung perasaan mereka...baru perasaan bersalah timbul dalam diri saya....malah kadang kala saya ini terlalu naif dan bodoh dalam berkomunikasi dengan mereka......'
lalu seseorang itu menjawab kepadaku......'Rul....tiada siapa yang sempurna didunia ini...kita semua adalah sama...kita ini tidak lari dari melakukan kesilapan dan kekhilafan di muka bumi ini....hanya Dia yang Sempurna..jadi mengapa perlu kita hanya duduk termenung dan bersedih tanpa memuhasabah diri kita ....bukankah lebih baik kalau kita cuba mencari jalan penyelesaian kepada masalah yang kita hadapi ini...cuba difikirkan mengapa kita merasa yang kita selalu menyakitkan hati orang disekeliling kita...mengapa kita merasa seolah kita telah menyinggung perasaan mereka..mungkin ada sesuatu yang kita terlupa atau yang dilupakan....cuba cari punca bagi masalah itu....mungkin kita lupa padaNya...mungkin kita alpa dan lalai pada perintahNya....kita menjauhkan diri dariNya......dan jika hubungan kita kepada pencipta kita tidak dijaga dengan baik...bagaimana kita dapat memperolehi hubungan yang baik sesama manusia Rul....'

aku hanya mampu tertunduk...tasik di depan mataku aku perhatikan...indah ciptaanMu...betapa selama ini aku merasa kosong sebenarnya adala disebabkan kerana lalai padaMu....ampunkan aku Ya Rabbi....akan ku teruskan perjalanan ku mencari NurMu...kepada seseorang....terima kasih atas nasihatmu...sahabat sejati adalah sahabat yang berani menegur rakannya....teruskanlah menegur sahabatmu ini...aku sentiasa mengharapkan sokongan darimu....nasihatmu akan kutitipkan dalam sanubariku...

salam ingatan dariku...

insan kerdil..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan